FOODCHAIN ID LANCEERT ZIJN WERELDWIJDE NORM VOOR DE CERTIFICERING VAN REGENERATIEVE LANDBOUW

Dankzij deze nieuwe b2b-norm en de daarbij horende onafhankelijke certificering kunnen landbouwbedrijven de voortgang in hun regeneratieve traject geloofwaardig staven en beter tegemoetkomen aan de verwachtingen van de toeleveringsketen.

FAIRFIELD, Iowa, 17 oktober 2023 – FoodChain ID, een van ’s werelds toonaangevende dienstverleners op het gebied van voedselveiligheid, duurzaamheid en productcertificering, heeft vandaag de lancering aangekondigd van zijn nieuwe, wereldwijde norm voor de certificering van regeneratieve landbouwmethoden. Zo wil het bedrijf landbouwers en hun klanten ondersteunen in het streven naar een duurzamere toeleveringsketen.

De norm voor regeneratieve landbouw van FoodChain ID is een onafhankelijke, wereldwijde b2b-certificeringsnorm voor elk type van conventionele of biologische landbouw en omvat zowel milieu- als regeneratieve vereisten rond bodemgezondheid en akkerbeheer.

De nieuwe norm is opgesteld door Cosmocert S.A., een bedrijf van FoodChain ID. Daarvoor heeft het bedrijf volgens de beginselen van ISO 17065 samengewerkt met agronomen, boeren, de academische wereld en de landbouwsector. De nieuwe norm is toepasbaar op voedingsmiddelen, vezels of andere landbouwproducten. De norm omvat certificeringsniveaus van ‘in omschakeling’ tot ‘volwaardige expert’ naarmate boeren vooruitgang boeken in hun traject naar een meer regeneratieve landbouw.

Regeneratieve landbouw streeft naar een gezonde bodem, meer biodiversiteit, een evenwichtig ecosysteem en actie voor een langzamere klimaatverandering. Voor landbouwers is het een uitgelezen kans om duurzaam te ondernemen. Boeren die regeneratieve landbouw beoefenen proberen mechanische bewerkingen en het gebruik van pesticiden die schade kunnen toebrengen aan de bodem, aan organisch materiaal, aan watersystemen en aan levende organismen te beperken.

“Onze nieuwe norm voor regeneratieve landbouw is de meest recente mijlpaal in de lange geschiedenis van FoodChain ID in het ondersteunen van een transparante en duurzame voedselvoorzieningsketen”, aldus Dr. Chetan Parmar, vicevoorzitter Technische Diensten voor Europa en Azië bij FoodChain ID. “De norm steunt op beginselen van de bewakingsketen en maakt de waardeketen niet alleen transparant, maar is ook compatibel met audits van andere normen of certificeringsprogramma’s. Bovendien bieden de verschillende niveaus in de norm boeren erkenning naarmate ze vooruitgang boeken in hun traject naar een volledig regeneratieve landbouw.”

“De voedingsindustrie is op zoek naar nieuwe manieren om zich beter te wapenen tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Daarin speelt de regeneratieve landbouw een vitale rol, want ze maakt de toeleveringsketen duurzamer en ze beperkt de milieu-impact van de landbouw”, beaamt Kostas Diamantopoulos, CEO van Cosmocert. “Deze nieuwe, wereldwijde certificeringsnorm biedt boeren de gelegenheid om zich beter voor te bereiden op de decarbonisatie in de voedselverwerkende industrie. Denk hierbij onder meer aan de markt voor het uitwisselen van koolstofkredieten. Daarnaast vormt de norm een gedegen basis voor de opschaling van regeneratieve landbouwmethoden die zowel mensen als de planeet ontzien.”

De norm voor regeneratieve landbouw van FoodChain ID is niet alleen toepasbaar op afzonderlijke producenten of groepen van producenten binnen elk landbouwsysteem, maar ook op de ketenbewaking en de traceerbaarheid bij verwerkende en handelsbedrijven.

Ga voor meer informatie over de nieuwe norm naar: Norm voor regeneratieve landbouw van FoodChain ID

FOODCHAIN ID MAAKT DE VEEVOEDERKETEN VEILIGER MET DE WERELDWIJD ERKENDE CERTIFICERING GMP+ FEED SAFETY ASSURANCE

FOODCHAIN ID LANCEERT SUSTAINABLE PACKAGING SERVICES

RESEED EN FOODCHAIN ID KONDIGEN BAANBREKEND PARTNERSCHAP AAN VOOR EEN TRANSPARANTERE METING VAN DUURZAME PROCESSEN IN DE MONDIALE TOELEVERINGSKETEN VAN VOEDINGSMIDDELEN EN LANDBOUWPRODUCTEN